Zuidasdok

Even voorstellen: ZuidPlus, de bouwers van Zuidasdok

Zuidasdok werd begin dit jaar gegund aan aannemer ZuidPlus. Het bedrijf stuurt in de piekperiode zo’n 1000 à 1500 medewerkers aan. Maar ook nu wordt er al veel werk verzet, vertelt omgevingsmanager Christine Davidse.

Volgend jaar worden dichtbij de Benjamin Brittenstraat ter plekke betonelementen gemaakt en klaar gezet voor later gebruik. En in 2019 wordt begonnen met de aanleg van bouwwegen, het aanpassen van de verkeersknooppunten Amstel en De Nieuwe Meer en dan start ook de bouw van de tunnel en de nieuwe passage van station Amsterdam Zuid. Uiteindelijk zijn er straks zo’n 1000 à 1500  mensen aan de slag om project Zuidasdok te realiseren. Zij worden aangestuurd door ZuidPlus, het consortium dat afgelopen februari deze megaklus binnensleepte. Maar ook nu wordt er, binnen en buiten, al veel werk verzet om Zuidasdok te realiseren.

Ontwerpen, tot in detail

Aan Christine Davidse, omgevingsmanager bij ZuidPlus, de vraag welke werkzaamheden er voor de korte termijn op de rol staan. Christine: ‘Wij hebben onze handen vol aan alle  voorbereidende werkzaamheden. Zo zijn we tot halverwege volgend jaar bezig met het tot in detail uitwerken van het voorontwerp: hoe lang moeten die funderingspalen precies zijn bijvoorbeeld, of waar moeten ze exact staan, om straks de bouwconstructie te kunnen dragen. En eind dat jaar moet het definitieve ontwerp klaar zijn. Dat wordt vervolgens weer uitgewerkt in een uitvoeringsontwerp waarmee uitvoerders ter plekke aan de slag kunnen.’

Werkterreinen en bomenkap

Terwijl binnen verder wordt gewerkt aan de plannen, zijn de bouwers van Zuidasdok steeds vaker ook buiten te zien:

  • Om de bouwwerkzaamheden straks exact op de juiste plek uit te voeren, zijn metalen meetspijkers in de grond geplaatst. Deze meetspijkers zijn met GPS heel precies ingemeten en dit zijn straks de ijkpunten voor de bouwers.
  • De draagkracht van de bodem wordt uitgebreid in kaart gebracht.
  • Er gaan buizen de grond in om de grondwaterstand te meten.
  • In diverse gebouwen is of wordt apparatuur aangebracht die de bewegingen van het gebouw, nu en straks, meet. Hiermee kunnen we in de gaten houden wat de eventuele effecten van de werkzaamheden zijn op de omliggende panden.
  • Naar verwachting worden vanaf eind dit jaar in het zeven kilometer lange projectgebied bomen gekapt, om ruimte te maken voor de werkterreinen, de tunnel en de verbreding van de weg.
Foto bij
Christine Davidse is omgevingsmanager bij ZuidPlus

Locatie gezocht

Het nog jonge ZuidPlus zetelt nu nog in Amstelveen, maar is op zoek naar nieuwe huisvesting, groot genoeg om het groeiend aantal stafmedewerkers onderdak te bieden. Christine: ‘Vóórdat we de opdracht kregen waren we met vijftien man. Dat zijn er nu al tweehonderdvijftig en volgend jaar komen er nog eens honderd bij. ‘ De nieuwe locatie is straks ook de thuisbasis voor projectteam Zuidasdok, de opdrachtgever voor dit project dat volgens de planning in 2028 wordt opgeleverd.

Oude bekenden

De drie bouwbedrijven die samen ZuidPlus vormen, zijn oude bekenden van Amsterdam: Heijmans en Fluor werken aan het vernieuwen van de A9 bij Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg) en HOCHTIEF werkt aan de A1/A6, Diemen – Almere Havendreef.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

100%Nuttig
1 van de 1 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte over reacties